PODGLĄD ATOMU
     
 

Wielkanocny koszyczek.


Wielkanocny koszyczek

W małym koszyczku
Dużo jedzenia,
Które niesiemy
Do poświęcenia:

Chleb i wędlina,
Kilka pisanek
Oraz cukrowy
Mały baranek.

Drożdżowa babka,
Sól i ser biały,
I już jest pełny
Koszyczek mały...
Zbigniew Dmitroca







Tytuł: Wielkanocny koszyczek.
Opis skrócony: Dowiemy się, co znajduje się w wielkanocnym koszyczku, porozmawiamy o tradycjach wielkanocnych, przygotujemy pisanki i znajdziemy zajączka.
Autor(rzy): Małgorzata Małyska
Hasła treści wiosna, święta, tradycje, zwyczaje, Wielkanoc, zdrobnienia, przyimki,
Uwagi metodyczne Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne: kredki, farby, pędzelki, podstawki do jajek, jajka ugotowane (ewentualnie inne materiały, w zależności od zastosowanej techniki ozdabiania pisanek)


Przebieg zajęć: 1. Powitanie zajączków. Dzieci wchodząc na lekcję dowiadują się od nauczyciela, że w gdzieś w sali dydaktycznej ukryły się kolorowe zajączki. Każdy znajduje dla siebie jednego zajączka i zajmuje miejsce w kręgu.
Zajączki witają się w specjalny „zajęczy” sposób.
Np.: Zajączek czerwony (ktoś mówi o sobie) wita zajączka żółtego, który siedzi obok zajączka niebieskiego.
Oznaką powitania, będzie machanie uszami (dłonie uniesione na wysokość głowy). Dalej wita ten, który został powitany. Nauczyciel czuwa nad tym, żeby każdy zajączek został powitany.


2. Rozmowa w kręgu – symbole związane z Wielkanocą. Nauczyciel zapowiada rozmowę na temat Świąt Wielkanocnych. Zastanawia się głośno, czy zajączki mają coś wspólnego z Wielkanocą?
Rozmowa o tradycji szukania „zajączka” – słodkiego upominku, najczęściej w ogródku.
Na tablicy pojawia się kartonik z wyrazem „zajączek”. Dzieci wymieniają inne, znane im elementy kojarzone z tymi świętami. Na tablicy powinny pojawić się kartoniki z napisami: „jajko”, „pisanka”, „koszyczek”, „kurczak”, „baranek”.


3. Ruchowa gra dydaktyczna - Pisanka w koszyczku Dzieci dobierają się w trójki. Dwie osoby, trzymające się za ręce to koszyczek, osoba w środku to pisanka. Na hasło nauczyciela: pisanki wyskakują z koszyczków, dzieci – pisanki opuszczają swoją grupę i wesoło poruszają się po sali. Na sygnał: do koszyczka!- szybko „wskakują” do najbliższego koszyczka. Na hasło: koszyczki na spacerek!, koszyczki (cały czas trzymając się za ręce), swobodnie poruszają się między stojącymi pisankami. Na hasło: łap pisankę! – para trzymająca się za ręce otacza stojące dziecko – pisankę. Można wprowadzić dodatkowo komendę: Śmigus dyngus!, wówczas wszyscy starają się utworzyć zupełnie nowe trójki.
Gra będzie bardziej emocjonująca, gdy tak ją zorganizujemy, aby za każdym razem jakiś koszyczek został bez pisanki, albo pisanka bez koszyczka.


4. Śmigus – dyngus, czy to coś znaczy? Dzieci, które znają tradycję polewania wodą dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami, lub nauczyciel opowiada o zwyczaju ludowym polegającym na polewaniu się wodą.


5. Co jest w wielkanocnym koszyczku? Rozmowa o tym, co wkłada się do koszyczka i niesie do kościoła?
http://www.skrzacik.now.pl/swieconka.html


6. Wielkanocny koszyczek – analiza ilustracji w podręczniku Kiedy nauczyciel opowiada uczniom o tym, co tradycja nakazuje zanieść do poświęcenia w wielkanocnym koszyczku, uczniowie oglądają ilustrację w książce – sprawdzają czy wszystko jest w koszyczku. Na koniec nauczyciel zadaje pytania typu: Gdzie jest kiełbasa?
Warto zwrócić uwagę na to, jakie miejsce w koszyczku zajmuje baranek i porozmawiać z dziećmi na temat symboliki baranka.


7. Poznanie wiersza Wielkanocny koszyczek Uczniowie uważnie słuchają, a nauczyciel czyta wiersz, a następnie sprawdzają, czy wszystkie wymienione w wierszu produkty znalazły się w koszyczku. Nauczyciel kilka razy czyta wiersz bawiąc się z dziećmi, jak zwykle. Dzieci śledzą tekst, uczą się czytać i uczą się go na pamięć, by móc w czasie przygotowania koszyczka sprawdzić, czy wszystko w nim jest.


8. Przygotowywanie wielkanocnych pisanek Nauczyciel zaprasza dzieci do kolorowania pisanek. Najlepiej, gdyby dzieci mogły pracować przy wspólnym, dużym stole. Dobrze byłoby przygotować gotowane jaka kurze i malować je wykorzystując farbki plakatowe lub wykorzystać inną, dowolną, technikę zdobienia pisanek.
W podręczniku są wzory pisanek do kolorowania, można zostawić to zadanie do pracy w domu, lub wykorzystać w czasie lekcji, jeśli nie ma możliwości zdobienia prawdziwych jajek.
W czasie pracy uczniowie mogą słuchać (a może wspólnie śpiewać) wesołych piosenek o tematyce związanej z Wielkanocą. !IKONAL http://www.youtube.com/watch?v=K2ltR0s8eqw
http://www.tvp.pl/dla-dzieci/jedynkowe-przedszkole/dodatki/piosenka-pisanki/508910
Nauczyciel w czasie malowania pisanek aranżuje rozmowę o tradycjach wielkanocnych kultywowanych w domach dzieci. Po zakończonej pracy dzieci wspólnie sprzątają i przygotowują, rozkładają serwetki i papierowe talerzyki. Ozdabiają stół kolorowymi zajączkami, pisankami. Na środku stołu nauczyciel stawia koszyczek i baranka.

9. Kącik ciekawej książki Kolejna opowieść ciotki Sroki dotyczy tego, skąd się wzięły pisanki? Zaskakująca historia, która nie tylko daje odpowiedź na pytanie zawarte w tytule rozdziału, ale także pozwala zrozumieć, co to znaczy być dumnym, jak paw i uczula przed pochopnym oskarżaniem innych.
Liliana Bardijewska Moja Ciotka Sroka, Wydawnictwo BIS, Warszawa 2009.
„Trzecia opowieść Ciotki Sroki czyli skąd się wzięły pisanki?”.

10. Podsumowanie lekcji Na koniec lekcji dzieci wspólnie z nauczycielem siadają do przygotowanego wcześniej stołu i składając sobie świąteczne życzenia częstują się ugotowanym, pokrojonym na ćwiartki jajkiem.
Nauczyciel prosi o wypowiedzi na temat, czego nauczymy domowników o Wielkanocy?

11. Praca domowa Kolorowanie wielkanocnych pisanek w książce.


12. Zaznaczam swoją minkę – informacja zwrotna
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci